FullFat LP 001 otello live
FullFat LP 001
Dieter Ilg
Otello live at Schloss Elmau / Special analogue edition
Bisher unveröffentlichte Variationen von Dieter Ilg, nach Giuseppe Verdis Oper „Otello“
Oper und Jazz? Die Kombination mag auf den ersten Blick irritieren. Ist Oper nicht grellbunte, artifizielle Theatralik? Und ist Jazz nicht das genaue Gegenteil, nämlich spontaner, ehrlicher Ausdruck? Und doch sind die Übergänge fließend. Sagen wir es so: Oper war die Popmusik des 19. Jahrhunderts. Ob der gefeierte Solo-Virtuose oder die Straßen-Blaskapelle: Was sie damals vorzugsweise unter die Leute brachten, das waren Opern-Potpourris. Das galt auch für New Orleans, die multikulturelle Hafenstadt, wo Ende des 19. Jahrhunderts der Jazz entstand. Louis Armstrong hörte in jungen Jahren mit Begeisterung die Schallplatten von gefeierten italienischen Opernstimmen wie Caruso und Galli-Curci und formte sein Trompetenspiel nach ihrem Vorbild. Im Vendome Theater von Chicago blies Armstrong in den Zwanzigern mit der Band von Erskine Tate Melodien von Mascagni und Suppé. In New York schließlich war er einer der Ersten, der die Songs des Broadways in den Jazz brachte. Und was waren diese Bühnensongs im Ursprung anderes als grellbunte, artifizielle Theatralik? „M’ascolta“, das erste Stück auf dieser Schallplatte, beginnt mit seltsamen Geräuschen. Ihr Urheber ist Patrice Heral, der ins Exzentrische tendierende Schlagzeuger dieses Trios, der nicht nur eine breite Palette an Perkussionsfarben liebt, sondern zuweilen auch seinen Atem und seine Stimme fantasievoll einsetzt. Der Effekt hier hat etwas Psychedelisches – fast so, als ob wir einen Nebel aus Zeit und Raum und Ignoranz durchqueren müssten, um uns Verdis Arien aus einer neuen Perspektive nähern zu können: aus der Perspektive des Jazz nämlich. „Der Jazz ist auch aus Verdi geboren“, sagt Dieter Ilg, der Leiter des Trios und einer der besten Kontrabassisten Europas. Für ihn sind die Verwandtschaften zwischen den harmonischen Wendungen bei Verdi und denen im modernen Jazz unüberhörbar. Sein Trio-Projekt „Otello“, das er 2009 startete, ist daher nur konsequent, kehrt es doch nach oben, was bei Verdi immer schon schlummerte. „Fuoco di gioia“ entfaltet eleganten Groove, „Ave Maria“ wird zur tiefsinnigen Trio-Ballade, „O là“ zu zupackendem Modern Jazz. Und im Schlussstück „Otello“ gibt es Episoden von geradezu bluesiger Intensität.
Bei Dieter Ilgs „Otello“ hört man, dass in Verdi vieles von dem drinsteckt, was später zu Jazz wurde und was Jazz bis heute ausmacht. Es wurde Zeit, dass Jazzmusiker ihr Ureigenes im scheinbar Fremden entdecken: „Wir streicheln Giuseppe Verdis Musik mit unseren Instrumenten“, sagt Dieter Ilg, bekannt als ein Gourmet des Gaumens wie des Ohrs, der einen geradezu arioso singenden Kontrabass zupft. „Diese Musik ist so wunderbar melodisch. Sie ist aufregend und dann wieder beruhigend, sie ist besänftigend und gleichzeitig aufwühlend.“ In Rainer Böhm hat das Trio einen Pianisten, der alle diese verschiedenen Facetten zum Aufglänzen bringt – mal mit sparsamer Geste, mal mit schwelgerischer Fantasie. Das Ergebnis sind Konzentrate aus Leidenschaft und Spannung. Und genau diese verdichtete Emotion ist es, die Verdi und Jazz verbindet: „Das Wichtigste an Otello“, sagt Dieter Ilg, „ist für mich das dramatische Moment der Musik.“ Hans-Jürgen Schaal
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Dieter Ilg
Otello live at Schloss Elmau / Special analogue edition
Jazz and classical, Dieter Ilg knows both worlds well. Partly to learn about the history of music, he studied classical double bass at the Freiburg music academy though he had decided to become a jazz bass player at the age of 16. Now one of the leading jazz bassists in Europe, Ilg has occupied himself for years with Guiseppe Verdi, a contemporary and Italian Counterpart of that most formidable, gigantic, and definitely most German of all opera composers, Richard Wagner. In a trio with pianist Rainer Böhm and drummer Patrice Héral, his subtle and unique interpretation of the famed Verdi opera „Otello“ in a studio recording and in the ACT live version „Otello live at Schloss Elmau“, Ilg elicited rave reviews from critics and audiences alike: „It has been a long time since a trio has seemed as intertwined with each other as this one,“ adjudged the NDR broadcasting company. „If not already the case, Ilg, Böhm and Héral are now at least a perfect example of unfettered music making,“ wrote Jazzthing. Norway’s Jazznytt magazine summed it up with one word in its CD critique: „Beautiful“. And consequently the double bass player was then honoured with the Echo Jazz Award 2011. So it wasn’t a giant leap from Verdi to Wagner, and least of all to his last opera, the „sanctifying festival for the stage“ ‘Parsifal’, which also lends its name to Ilg’s latest ACT album. „There are some overlaps,“ says Ilg: „The opening melody in the prelude to Wagner’s Parsifal is similar to the famous double bass solo near the end of Verdi’s Otello. Wagner completed many parts of his Parsifal compositions during his journeys to Verdi’s homeland, before ultimately dying in Venice.“ Ilg’s past occupation with mostly German and European folk melodies took him to Wolfram von Eschenbach. The epos „Parzival“ from the first decade of the 13th century is from him, and it fascinated Wagner and served him as inspiration. It deals with world religions, misunderstandings and irritations, with understanding and deliverance – themes that have obviously not become any less topical since Wagner, and that also affect Ilg. With this recording, the bassist is not forced to reinvent the wheel, but he is happy to be able to choose the path on which that wheel rolls. On ‘Parsifal’ Dieter Ilg succeeds with an astonishingly logical, chamber musical reinterpretation of the opulent material. „The monumental becomes sensual and the sensual monumental,“ he explains, and demonstrates his seemingly unending creativity with impressive virtuosity and stylistic variability in each and every piece: The title of the first track „Zum Raum wird hier die Zeit“ indicates the tone of the album – an intensive, suspenseful and masterly game with opposing extremes. The bombastic „Parsifal“ motif alternates between the major and minor keys and is interpreted excitingly and openly; the hymnal is rendered playful; the „Klageruf“ sounds less plaintive than demanding and mighty, the „Zaubergarten“ enchants almost weightlessly, with light melancholy; Wagner’s programmatic „Ich bin ein reiner Tor” is condensed with a driving groove and towers up dramatically. And it suffices to hear how the impressive „Amfortas“ theme is introduced, varied upon, played around and injected with dynamism to see that this trio recognises the inexhaustible musical opportunities that classical music holds for jazz, and exploits them like no other. Ilg approached his ‘Parsifal’ entirely without intellectualisation and free of inhibitions. There were almost no strict guidelines for his companions, „We go with our intuition and enjoy the potential of the moment“ the double bassist explains, „That way the individual abilities of the musicians come out the best“. Rainer Böhm masters the situational challenge spectacularly again, and with magnificent derring-do, as does the French drummer Patrice Héral, who once again melodically and sensitively integrates himself in a way that few of his fellow percussionists master. ‘Parsifal’ is definitely another masterpiece of improvisation, which surprisingly ends with another famous German composer: an almost breathy version of Beethoven’s „Ode an die Freude” (Ode to Joy), Wagner is known to have been a passionate admirer of Beethoven. One of the focuses of his late work is the search for peace – both inner and outer,“ Ilg explains. „I would be happy if people hearing my Parsifal felt that peace of mind by the end of it.“
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Dieter Ilg
Otello live at Schloss Elmau / Special analogue edition
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